sfeerfoto afhankelijk van de gekozen bladzijde
 
 
winterstop

de motor doorheen de winter

De winter is in het land. Velen zullen de motor op winterslaap zetten.

Enkele raadgevingen :

• Rij voor de laatste keer met uw motor en doe de tank volledig VOL.

• Banden op 3.0 bar of zet uw motor van de grond met paddock stand.

• Batterij aan druppellader en laat hem ook aan liggen.

• Geen elektriciteit in uw garagebox ? Haal de batterij uit de motor of leg de NEGATIEVE (zwart) klem los en maak dat de batterij warm staat, niettemin zal de batterij toch nu en dan aan de lader moeten.

• Start de motor NIET nu en dan een keer, zeer slecht voor bougies, verbrandingskamer en condenswater in de uitlaten.  
Starten is RIJDEN, altijd.

• Sommige motorrijders, die de motor afhalen na onderhoud of eender wat, doen het contact aan, trekken helm en handschoenen aan terwijl de motor NIET draait, NEE, contact aan  STARTEN en dan uw kledij in orde stellen, zo warmt de motor al op voordat u vertrekt.

• Sommige proberen eerst te starten zonder choke, dan met en/of zonder aan het gashendel te draaien, MIS, EERST choke en (normaal) geen gas en starten, dan langzaam de choke uit.

• Alle injectie motoren (met enkele uitzonderingen zoals de nieuwe Triumph Bonneville/Thruxton injectie) enkel en alleen druk op de startknop, GEEN gas geven, de computer in uw motor regelt dit allemaal voor u afhankelijk van temperatuur, vochtigheid….

• Ketting kan je afvegen met vod gedrenkt in benzine, maagzout of petrol en dan zeker terug invetten voor de winter, liefst NA een rit en aan de BINNENKANT van de ketting.

• Bij poetsen van de motor NIET met hogedrukreiniger op de wielassen, remblokken en elektrische verbindingen spuiten, al het vet wordt weggeblazen met defecten tot gevolg.
Koetswerk en chroom VERDIENEN het zeker eens met een aangepast produkt te poetsen en zo een beschermfilm te leggen.